Pierwszy raz zawsze boli.
….ale żeby było łatwiej to wyjaśniamy – każda kategoria ma przypisany do niej kolor i ikonkę:
Newsy
Recenzje i opinie
Felietony
Statusy
Technologie
Wywiady
Relacje
Inne
Lud Hauza – Chrystyna z Nazaretu
Pierwotnie kompozycja “Chrystyna z Nazaretu” miała być spektaklem. Jak pisze Lud Hauza: „Do pracy nad nim zainspirowała nas realizacja przedstawienia „Mickiewicz Open Source – Dziady 2.0” (https://encyklopediateatru.pl/artykuly/127896/gdansk-dziady-20-na-wyspie-sobieszewskiej), prowadzone wtedy dyskusje i przypatrywanie się polskim tradycjom z rozmaitych perspektyw. Tytułową postacią miała być rówieśnica Chrystusa, która była świadkiem jego drogi krzyżowej i śmierci, a zagrać ją miała Aleksandra Szwed.”
Dwunastominutowy utwór już na początku uderza eklektycznym bogactwem przy jednoczesnym zachowaniu piękna i dyscypliny minimalisty. Przepięknie zbudowana narracja wokalistyki, Joanny Sobowiec-Jamioł otoczona została lirycznym dialogiem sekcji wiolinowej. Mamy do czynienia z warstwami i zróżnicowaniem, do którego dążył od początku Cyprian Wieczorkowski, pomysłodawca utworu, powierzając to zadanie Piotrowi Jemioł. W utworze znajdziemy szereg odniesień i stylistycznych poszukiwań, które doprowadzą nas między innymi do inspiracji kompozycjami Steva Reicha. Te twórcze wycieczki z całą pewnością oferują słuchaczowi efektowny kolaż.
Jak mówią twórcy: „Podczas opracowywania planu scenariusza zauważyliśmy, że tworzymy sytuację, w której Chrystyna obserwująca Jezusa analizuje i opowiada swoje emocje, a widzowie – obserwując Chrystynę – poddają analizie jej przekaz, rozpatrują na różnych płaszczyznach i oceniają, na ile do nich przemawia. Chociaż takiemu podejściu nie można nic zarzucić, nam chodziło o osiągnięcie innego rezultatu. Dlatego zaczęliśmy szukać takiej formy przekazu, która pozwoliłaby Chrystynie wyrazić to, co czuje i myśli, w czystszej postaci, a widzom zanurzyć się w jej emocje bez analiz i zrozumieć je poza rozumowo, instynktownie.”
Czy głos żeński nadal jest głosem Chrystyny? Jakie emocje nam opowiada, patrząc na mękę i egzekucję przypadkowo spotkanego mężczyzny? Czy dostrzega innych świadków tego wydarzenia i ocenia ich zachowanie? Wsłuchajcie się w brzmienie aktora, scenografii i oświetlenia, żeby poszukać własnych odpowiedzi i zadać swoje pytania.
Pomysł i koncepcja:
Cyprian Wieczorkowski
Muzyka i produkcja:
Lud Hauza – grupa producencka w składzie Cyprian Wieczorkowski i Dawid Gorgolewski
Sopran liryczno – koloraturowy:
Joanna Sobowiec-Jamioł
Skrzypce solowe improwizujące:
Piotr Jamioł
Nagranie, miks i mastering:
Dawid Gorgolewski – Osso Studio (www.ossostudio.pl)
Grupa Producencka Lud Hauza: Cyprian Wieczorkowski, Dawid Gorgolewski, Agata Jasińska – Krajnowska, Paweł Szewczyk
Strona Grupy Producenckiej Lud Hauza:
www.musicproducers.band
Facebook Grupy Producenckiej Lud Hauza:
www.facebook.com/LudHauza
Strona Bandcamp Grupy Producenckiej Lud Hauza:
www.ludhauza.bandcamp.com