Pierwszy raz zawsze boli.
….ale żeby było łatwiej to wyjaśniamy – każda kategoria ma przypisany do niej kolor i ikonkę:
Newsy
Recenzje i opinie
Felietony
Statusy
Technologie
Wywiady
Relacje
Inne
Jakiś czas temu nowojorski artysta dźwiękowy wydał swój nowy album, tym razem kasetę w australijskiej wytwórni Preservation.
Nagrania Nickolasa Mohanna ukazały się nie tylko nakładem Preservation („Reflectors”, 2011), ale też Low Point („Transmission Hue” 2010, „Parallax View” 2013). Na tegorocznej taśmie „Mantis” pojawiły się dobrze już znane z twórczości Amerykanina brzmienia analogowych syntezatorów, które odgrywały istotną rolę na jego pierwszych wydawnictwach.
Wydaje mi się, że teraz Mohann stara się to w jakiś sposób równoważyć, dodając do elektronicznych struktur dźwięki żywych instrumentów (cytra, gitara akustyczna, cymbały, dzwonki, pianino) oraz odgłosy wydobyte z różnych przedmiotów znalezionych na ulicach Nowego Jorku. Kolejną warstwą są też sample wycięte z taśm i winyli. Zauważyłem, iż początkowe sekwencje, jakie zastosował Nickolas w swoich nagraniach – najczęściej oparte na eksperymentach z instrumentami – pozwoliły mu uzyskać bardzo ciekawe efekty.
Tak więc pulsujący rytm cytry doskonale słychać w znakomitym utworze „Y_Axis”, choć w tym przypadku miałem pewne skojarzenia z gamelanami. Zaś winylową mgiełkę w postaci delikatnych szumów i trzasków dostrzegłem w ambientowym „Worm Drive”. Elektroakustyczny początek w „Voice Contraband” łagodnie opada i przechodzi w syntezatorowe arpeggia (zapachniało tu elektroniką z lat 70.). „Plein Air” z pewnością można zestawić z Oneothrix Point Never, tyle że Mohann stosując przetworzone brzmienia instrumentów, konsekwentnie odcina się od oczywistych porównać. Całość zamyka kompozycja „Mapping The Studio (Fat Chance Bruce Nauman)”, gdzie struktury dźwiękowe – w moim mniemaniu – są bliższe dokonań Benjamina Fingera.
Na „Mantis” wszystko razem układa się w intrygujący, momentami niepokojący, a innym razem wręcz głaskający nasze zmysły eksperymentalny puls.
11.04.2016 | Preservation
Strona artysty: www.nickolasmohanna.com
Strona Twitter: www.twitter.com/nickolasmohanna
Strona Preservation: www.preservation.com.au
Strona Facebook: www.facebook.com/pages/Preservation
Strona Bandcamp: www.preservation.bandcamp.com/music