Luuubisz to

Wybierasz się na pogranicze? Dobra decyzja!

Jeśli jeszcze zastanawiacie się nad tym, czy iPad stał się czymś więcej niż tylko tabletem do zabawy, to ta aplikacja na pewno pozwoli Ci podjąć decyzję w tym temacie. Jest wiele aplikacji, które czynią z iPada niesamowite narzędzie do pracy muzyka, ale update programu Borderlands Granular do wersji 2.0 tych co już wiedzą, że iPad to potęga w muzyce, tylko utwierdzi w przekonaniu, a wielu sceptyków może przekonać do sięgnięcia po to urządzenie.

Czym jest Borderlands? Borderlands Granular to nowy instrument muzyczny służacy do poszukiwania, „dotykania” i transformacji dźwięków przy pomocy syntezy granularnej – czyli techniki, która polega na nakładaniu się małych fragmentów dźwięku (zwanych też „ziarnami”, „granulkami” z ang. „grains„), w celu utworzenia złożonych, rozwijających się barw i tekstur dźwiękowych.

Już wersja pierwsza Borderlands była czymś niezwykłym i zrobiła wrażenie na wielu artystach (np. w 2013 roku Christian Fennesz użył aplikacji aby stworzyć remiks utworu „Rain Code” Jensen’a Sportag’a). Niestety praca z aplikacją była dość niewygodna. Aby wgrać sample do aplikacji należało tworzyć specjalną playlistę na iTunes, wrzucić do niej sample, które można było otwierać w środowisku granularnym. Wersja 2.0 pozwala na standardowe dodawanie plików dźwiękowych do aplikacji poprzez przeciągnięcie folderu z pulpitu do iTunes. Co ciekawe, aplikacja współpracuje z wewnętrznym mikrofonem iPada oraz z dowolnym interfejsem, pozwalającym podpiąć instrumenty zewnętrzne do urządzenia. Tym samym pojawiła się możliwość aby np. grając na gitarze, czy dowolnym instrumencie klawiszowym, tworzyć tekstury w czasie rzeczywistym. Aplikacja pozwala też na resampling dźwięków, które aktualnie obrabiane są w aplikacji, co daje niezwykły feedback i pozwala stworzyć ogromną głębię dźwięku. Wersja 2.0 to także implementacja technologii Audiobus. Dzięki temu aplikacja można stać się efektem, do którego dźwięki wchodzą z zupełnie dowolnego syntezatora na iPadzie. Może być też sama źródłem dźwięku, wykorzystywanym np. w środowisku DAW na iPadzie.

Każdy dodany plik dźwiękowy można dowolnie rozciągnąć palcami, zmienić jego kształt i położenie. Co więcej, pliki można nakładać na siebie w dowolnej kolejności. Naciskając dwukrotnie na tablet tworzymy „węzły”, które są odpowiedzialne za tworzenie „granulek” dźwięku. Podobnie jak samplami, można nimi dowolnie manipulować, zmieniając ilość „granulek”, głośność, wibrato, częstotliwość EQ, itd. Dodatkowo wszystkie nasze ruchy można zarejestrować i zostaną one przypisane do takiego „węzła”. Każdy z „węzłów” można też skopiować, a następnie modyfikować jego kopię.

poly_4_dense_lissajous1

Trudno byłoby opisać w tym krótkim artykule wszystkie możliwości aplikacji. Jeśli jesteście poszukiwaczami nowych dźwięków, uwielbiacie podążać w nieznane i wytyczać nowe drogi na dźwiękowej mapie, to jest to na pewno program dla Was. Pisząc ten artykuł zastanawiałem się, czy jakakolwiek inna aplikacja wywarła na mnie tak dobre wrażenie. Muszę przyznać, że nie. Dodatkową zaletą jest fakt, że twórca aplikacji, Chris Carlson, słucha sugestii użytkowników, i odpowiada na zadawane mu pytania w tempie wręcz ekspresowym. Taka relacja między użytkownikiem a twórcą jest kwestią nie do przecenienia i na pewno wyróżnia Borderlands spośród innych aplikacji tworzonych przez wielkie firmy softwarowe.

Strona aplikacji Borderlands Granular

Utwór Marcusa Fischera nagrany przy pomocy Borderlands Granular

 

Poniżej film przedstawiajcy dokładnie wszystkie możliwości Borderlands Granular 2.0


Warning: Illegal string offset 'fotozrodlocheck' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 145

Warning: Illegal string offset 'zrodlo' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 162

Tak. Korzystamy z ciasteczek w celach statystycznych. Na 90% nie przeczytasz treści tego komunikatu, ale jeżeli już to robisz to wiedz, że możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce. Więcej informacji o ciasteczkach