Luuubisz to

OPTICON – Muzyka jest kodem dostępu.

Podczas Polyphonia Festival, w Zachęcie, 5 grudnia będzie miała miejsce nietypowa premiera. Roch Forowicz (obraz) i Jarek Grzesica (dźwięk) dokonają prezentacji projektu OPTICON w formie interaktywnego widowiska. Mówimy co szczególne o projekcie istniejącym dotychczas wyłącznie w postaci instalacji audiowizualnej. Planowany live performance bardziej ma przypominać formę koncertową z mocnym uderzającym obrazem. Nadal jednak OPTICON ma oferować formę abstrakcyjnego bio obrazu, wchodzącego w interaktywną relację z dźwiękiem Jarka Grzesicy. Przed planowanym koncertem zapytaliśmy autorów o OPTICON’a…

OPTIscreen4

Polyphonia: Rochu, czym właściwie jest OPTICON?

Roch Forowicz: „Optikony” są wizualizacjami powstałymi w wyniku przekształcenia trójwymiarowych brył o szklistej postaci. Transparentne formy – o obłym i organicznym kształcie – generowały podczas procesu transformacji liczne złudzenia optyczne oraz refleksy kaustyczne. Kolejne Optikony są Symulakrami – iluzorycznymi tworami podszywającymi się pod otaczającą nas rzeczywistość

Polyphonia:. Skąd pomysł na taką formę?

Roch Forowicz: Wszystkie projekty, które realizowałem są raczej aktywistyczne i związane z problematyką nadzoru. Optikon jest jedyną realizacja nie związana z zagadnieniami tego typu. Jest to taki mój eksperyment oscylujący wokół idei transgresji tego, co w powszechnym odbiorze uznawane jest za wirtualne. Rozważania tego typu były bardzo popularne w świecie sztuki nowych mediów jakąś dekadę temu, lecz zwykle sprowadzały się do działań związanych z VR (rzeczywistością wirtualną), AR (rzeczywistością wzbogaconą) oraz Secound Life itp. Wydaje mi się fascynujące jak wielkiej próbie poddajemy nasze zmysły obserwując jak szkliste powierzchnie załamują światło.

Polyphonia: Jaką rolę odgrywa dźwięk?

Roch Forowicz: Można powiedzieć że w projekcie Optikon to muzyka kształtuje semiotyczny obłok po którym porusza się odbiorca, nadaję poszczególnym formom kontekst umożliwiając interpretację. Właściwie muzyka jest czymś w rodzaju kodu dostępu, który umożliwia odczyt obrazu.

Roch Forowicz i Jarek Grzesica

Roch Forowicz i Jarek Grzesica

Polyphonia: Jaka technologia została wykorzystana w opracowaniu OPTICONa

Roch Forowicz: Formy Optikonów zostały wygenerowane przy pomocy profesjonalnych narzędzi przemysłowych, umożliwiających precyzyjne symulowanie praw fizycznych. Komputery służące do renderowania grafiki trójwymiarowej liczyły poszczególne wizualizacje miesiącami. Wszystko trwało tak długo ze względu na dokładność obliczeń związanych z optyką – głównie załamaniami światła włączając mapowanie potencjalnej drogi fotonów.

Polyphonia: Czego możemy się spodziewać po live w dniu 5 grudnia podczas Polyphonia Festival?

Jarek Grzesica: Z perspektywy dźwiękowej Opticony stwarzają możliwość niezliczonej ilości interpretacji, okazało się, że dźwięk nadaje im jak wspominał Roch określoną treść, postanowiłem więc ograniczyć pole poszukiwań do dźwięków generowanych analogowo ale nadal abstrakcyjnych. Aby performance miał wyrazistą postać będziemy dbać o relację pomiędzy obrazem, a warstwą dźwiękową. Ponadto ponieważ Opticon wyewoluował od bardzo kontemplacyjnej formy, tym razem chcemy mu nadać bardziej agresywny charakter aby złamać stereotyp :)

Roch Forowicz: Moim zdaniem interesujących doznań audiowizualnych, na które serdecznie zapraszam.

 

 


Warning: Illegal string offset 'fotozrodlocheck' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 145

Warning: Illegal string offset 'zrodlo' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 162

Tak. Korzystamy z ciasteczek w celach statystycznych. Na 90% nie przeczytasz treści tego komunikatu, ale jeżeli już to robisz to wiedz, że możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce. Więcej informacji o ciasteczkach