Pierwszy raz zawsze boli.
….ale żeby było łatwiej to wyjaśniamy – każda kategoria ma przypisany do niej kolor i ikonkę:
Newsy
Recenzje i opinie
Felietony
Statusy
Technologie
Wywiady
Relacje
Inne
Kolejny niesamowity duet. Tym razem słowo mówione łączy się z gitarowymi eksperymentami i elektroniką.
Anne-James Chaton to francuski artysta nazywany „poète sonore” („dźwiękowy poeta”), będący wytrawnym ekspertem od słowa mówionego. W ostatnich latach uczestniczył w wielu imprezach we Francji, na których odczytał mnóstwo tekstów. W 2003 r. rozpoczął współpracę z brytyjskim gitarzystą Andy Moorem – członkiem legendarnej holenderskiej grupy The Ex, działającej nieprzerwanie od 1979 r. Swego czasu Chaton prężnie wspomagał na koncertach zespół The Ex, dzięki czemu poznał też innych muzyków i zaczął tworzyć w różnych składach. Rok później duet opublikował swój pierwszy album „Le Journaliste” (2004) nakładem holenderskiej oficyny Unsounds. Na tym krążku mamy doskonałe improwizacje w towarzystwie gitarowych sprzężeń Andy’ego Moora, które znakomicie współgrają z recytacjami Chatona.
W ciągu kolejnych lat artyści wypuszczali co jakiś czas nowe nagrania, wydając je w ramach serii „Transfer” na 7” winylach. Seria opierała się na prawdziwych opowieściach, a z drugiej strony – na fikcji. Tematycznie materiał pochodził mniej lub bardziej bezpośrednio z różnych newsów, literatury czy filmów, m.in. mamy Juliusza Verne’a i jego książkę „W osiemdziesiąt dni dookoła świata”, śmierć księżnej Diany i Grace Kelly, spektakularne katastrofy lotnicze, rozważania Leonardo da Vinciego na temat aerodynamiki oraz „Morderstwo w Orient Expressie” Agathy Christie.
Kilka miesięcy temu duet wydał po wielu latach pełnowymiarowy krążek pt. „Transfer” (Unsounds), gdzie znalazły się wszystkie utwory z 7” winyli oraz pojawił się zupełnie nowy materiał. Płytę „Transfer” można zestawić ze słuchowiskiem innego francuskiego artysty Jacky Chalarda – „Je Suis Vivant, Mais J’ai Peur De Gilbert Deflez” (Finders Keepers Records).
Na „Transfer” są utwory, których teksty opierają się o fragmenty książki „Moby Dick” Hermana Melville’a oraz dotyczą zatonięcia Titanica. W warstwie muzycznej, kluczowa jest improwizacja. Słychać, że Andy Moor jest w świetnej formie, gitarowe riffy, elektroniczne zapętlenia i ciepło brzmiący bas w połączeniu z mrocznym i bardzo rytmicznym głosem Chatona dają imponującą mieszankę. „Transfer” to jedna z najciekawszy płyt ostatnich miesięcy.
www.soundcloud.com/unsounds_label