Pierwszy raz zawsze boli.
….ale żeby było łatwiej to wyjaśniamy – każda kategoria ma przypisany do niej kolor i ikonkę:
Newsy
Recenzje i opinie
Felietony
Statusy
Technologie
Wywiady
Relacje
Inne
Czy da się na podstawie geometrycznego przekroju tkanin stworzyć wielowarstwowe kompozycje eksperymentalne? Litewska kompozytora podjęła takie wyzwanie.
Egidija Medekšaitė studiował kompozycję u Rytisa Mažulisa na Litewskiej Akademii Muzycznej i Teatralnej, którą ukończyła w roku 2007. Ale wcześniej, bo już w 2003 roku brała udział w Programie Kompozycji i Technologii Muzycznej w Tampere (Finlandia). W 2004 roku uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich w Istebnej (Polska), Dundaga (Łotwa) i Metz (Francja), gdzie studiowała pod kierunkiem Jonathana Harveya, Philippe’a Manourya i Martina Matalona. Medekšaitė komponuje głównie muzykę kameralną, często łącząc brzmienia akustyczne i elektroniczne. Artystka bardziej skupia się na budowaniu transowych repetycji/dronów niż na matematycznych strukturach.
Utwory z wydawnictwa „Textile” powstały pod wpływem muzyki hinduskiej (nawet nazwy poszczególnych nagrań – „Âkâsha”, „Sandhi Prakash” – odnoszą się do konkretnych rag). Kompozytorka wykorzystała też serializm, minimalizm, mikrotonalność czy elementy stochastyczne.
Ale gdzie w tym wszystkim coś takiego jak tkanina? Koncepcja, jaką wypracowała Medekšaite opiera się właśnie na przekroju różnych wzorów tkanin (np. osnowowy układ nitek), barw, które na zasadzie mapowania zostały przeniesione na poziom wyżej wymienionych nurtów. W całym tym procesie kluczową rolę odgrywają instrumentaliści, wokaliści itd. Siedem kompozycji z „Textile” przedstawia się następująco: „Textile 1” (Motiejus Bazaras, Mykolas Bazaras – fortepiany), „Oscillum” (Anton Lukoszevieze – wiolonczela), „Âkâsha” (Kłajpedzka Orkiestra Kameralna), „Pratiksha” (zespół Apartment House), „Textile 2” (Wileński Chór Miejski), „Sandhi Prakash” (australijsko-brytyjski Orkiestra Kameralna), „Scintilla” (Narodowa Litewska Orkiestra Symfoniczna).
„Textile” to wyjątkowy zestaw, a dzięki takim postaciom jak Egidija Medekšaitė muzyka współczesna wiele zyskuje.
styczeń 2017 | Music Information Centre Lithuania
Strona Facebook MICL: www.facebook.com/MILCnaujienos