Pierwszy raz zawsze boli.
….ale żeby było łatwiej to wyjaśniamy – każda kategoria ma przypisany do niej kolor i ikonkę:
Newsy
Recenzje i opinie
Felietony
Statusy
Technologie
Wywiady
Relacje
Inne
Wybrałem 20 płyt spośród tych, które opisałem w tym roku na Polyphonii.
Keiko Shichijo – „Komitas Vardapet: Six Dances” (Makkum Records)
„W moim odczuciu Shichijo świetnie oddała nastrój tych fortepianowych harców, jakie niegdyś stworzył Komitas Wardapeta.”
Pełna recenzja.
DVA [HI:EMOTIONS] – „Notu_Uronlineu” (Hyperdub)
„Na koniec krótko i bez owijania w bawełnę: jak dla mnie „Notu_Uronlineu” to jedna z najciekawszy płyt z Hyperdubu, jaką słyszałem w ostatnich miesiącach.”
Pełna recenzja
Second Woman – „s/t” (Spectrum Spools)
„Autechre to już przeszłość, posłuchajcie nagrań duetu Second Woman! Kto wie? Może to właśnie oni będą wyznaczać nowy kierunek w elektronice.”
Pełna recenzja
Fatima Al Qadiri – „Brute” (Hyperdub)
„Brute” jest swego rodzaju soundtrackiem do otaczającej nas rzeczywistości, często brutalnej i przygnębiającej. Po tym wydawnictwie będę bardziej uważnie przyglądał się dalszej karierze Fatimy Al Qadiri.”
Pełna recenzja
DJ Sajko – „Cutman” (Father And Son Records And Tapes)
„Postać DJ’a Sajko uruchamia w umyśle Pawła Bartnika (kIRk, Msza Święta w Altonie) pokłady wyobraźni z nieco innego obszaru, które należy wyciągać na wierzch jak najczęściej.”
Pełna recenzja
Federico Durand – „A Través del espejo” (12k)
„A Través del espejo” jest jak ambientowa pozytywka. Wiem, że będę ją wielokrotnie nakręcał, bo lubię, gdy wokół mnie krąży dobra energia, której akurat mamy pod dostatkiem w znakomitych nagraniach Federico Duranda.”
Pełna recenzja
Gintas K – „Low” (Opa Loka Records)
„Do mnie przemawia te ambientowe oblicze Gintasa K, które kojarzy mi się po trosze z Fenneszem, Alva Noto, Biosphere’em i Lustmordem. Z całą pewnością warto poznać oraz sprawdzić „Low”.
Pełna recenzja
Vysoké Čelo – „Liście na Księżycu” (self-released)
„M i J podkreślają, że ich muzyczne inspiracje to Stara Rzeka, Steven R. Smith, Klaus Schulz, Tangerine Dream czy Rapoon. Całe szczęście tego ostatniego nie słyszę w nagraniach Vysoké Čelo. Za to wpływy pozostałych wymienionych twórców są bardzo widoczne, co w tym przypadku jest sporym atutem.”
Pełna recenzja
Vitor Joaquim – „Geography” (Crónica)
„Abstrakcyjna elektronika, jaką mamy na „Geography”, niekiedy wyrastająca z IDM’owych i glitch’owych korzeni, czuje się równie dobrze w otoczeniu bardziej eksperymentalnych form.”
Pełna recenzja
Pinkcourtesyphone – „Taking into Account only a Portion of Your Emotions” (Editions Mego)
„Taking into Account only a Portion of Your Emotions” to bardzo ciekawa opowieść, wyróżniająca się spośród wielu miałkich ambientowych wydawnictw.
Pełna recenzja
Svarte Greiner – „Moss Garden” (Miasmah)
„Moss Garden” raczej nie ewokuje skojarzeń z zieloną, przytulną i bezpieczną leśną omszoną polaną. Svarte Greiner zabiera nas w przestrzeń gdzie wszystko nabiera ciemnych barw, nawet mech. Mnie wciągnął ten ogród nieożywionych eksponatów. Teraz czas na was! Wchodzicie?”
Pełna recenzja
Chris Abrahams – „Climb” (Vegetable Records)
„Od pierwszych akordów słychać, że stworzył to muzyk The Necks – jego transowe i repetytywne frazowanie znamy nie od dziś. Na zachętę podpowiem, iż prawie dziesięciominutowy „The Sleepings and the Drifts” wprawia w taki trans, a „Shoreline” zniewala mozaiką i doborem harmonii.”
Pełna recenzja
Kuedo – „Slow Knife” (Planet Mu)
„Klimat „Slow Knife” powoduje, że chce się słuchać tych nagrań. Są też takie momenty aranżacyjne, kiedy Kuedo ociera się o twórczość Krzysztofa Pendereckiego, a mam tu na myśli „Lśnienie” Stanleya Kubricka.”
Pełna recenzja
Soojin Anjou / Askat Jetigen / Robert Lippok – „Gletschermusik” (Folk Wisdom)
„Okazuje się, że po raz kolejny artyści stają w obronie nie tylko zanikającej kultury, ale też podejmują ważny głos w trosce o problemy związane z naturą. Brawo!”
Pełna recenzja
Mammoth Ulthana – „Particular Factors” (Zoharum)
„Na „Particular Factors” świetnie prezentuje się warstwa dźwięków zbudowana z akustycznych brzmień, umiejętnie zestawionych z syntetyczną elektroniką.”
Pełna recenzja
Nickolas Mohanna – „Mantis” (Preservation)
„Na „Mantis” wszystko razem układa się w intrygujący, momentami niepokojący, a innym razem wręcz głaskający nasze zmysły eksperymentalny puls.”
øjeRum – „Væv” (Eilean Rec)
„Z pewnością ten materiał to lektura obowiązkowa dla miłośników amerykańskiej oficyny Lost Tribe Sound, a w szczególności Western Skies Motel i Mute Forest. Nagrania øjeRum skojarzyły mi się również z tym, co prezentuje Seabuckthorn.”
Lakker – „Struggle & Emerge” EP (R&S)
„Od strony muzycznej „Struggle & Emerge” ma charakter soundtracku, co nie zmienia to faktu, że znalazło się kilka numerów, które z pewnością zainteresują fanów Emptyset czy Autechre.”
Pełna recenzja
Emma Russack – „In A New State” (Spunk! Records)
„In A New State” to dziesięć bardzo interesujących piosenek przywodzących na myśl delikatność, zmysłowość Cocteau Twins, Cat Power, Sharon Van Etten, Low, Spian, Grouper czy Australijki Jaye Kranz (aka Brighter Later), a z drugiej strony potrafi zaskoczyć rockowym riffem z okolic Neila Younga czy PJ Harvey.”
Pełna recenzja
Drøne – „ Reversing into the future” (Pomperipossa Records)
„W ich dronach da się usłyszeć strzępki nagrań terenowych oraz fal radiowych, brzmienia syntezatorów modularnych i nie tylko. Winyl wypełniły dwie długie kompozycje („This strange life I i II”) utrzymane w niespiesznym tempie, gdzie minimalizm został w ciekawy sposób inkrustowany dźwiękowymi drobinkami.”
Pełna recenzja