Luuubisz to

Zoharum 2016

Przegląd nowości płytowych z Zoharum.

gunter-schlienzGünter Schlienz – „Autumn” (24.10.2016 | Zoharum)

Günter Schlienz to muzyk wywodzący się z niemieckiego eksperymentalnego undergroundu. Muzykuje już od ponad 25 lat. Od 20 lat współtworzy ambientowy/post-rockowy projekt Navel. Wydaje także muzykę na analogowych jako Cosmic Winnetou. Ale przede wszystkim konstruuje syntezatory, na których sam gra.

Przykładem jego muzyki jest kolejny album w jego dyskografii zatytułowany „Autumn” i zainspirowany trzema jesiennymi miesiącami. Tyle jest też na nim kompozycji, które niespiesznie mkną przed siebie, niczym brązowe liście spadające z drzew. Ich organiczny charakter podkreślają gościnne partie waltorni oraz instrumentów perkusyjnych. Sekwencyjna natura brzmień syntezatorów modularnych znakomicie koresponduje z jesienną zadumą i powolnym tempem życia.

celer-dirk-serriesCeler & Dirk Serries – „Background Curtain” (24.10.2016 | Zoharum)

Z dumą prezentujemy kolaboracyjną płytę, nad którą prace trwały cztery lata, a za którą odpowiadają dwa mocne nazwiska ze sceny eksperymentalnej. „Background Curtain” to efekt współpracy legendy sceny ambientowej Dirka Serriesa (znanego także jako Fear Falls Burning, a wcześniej Vidna Obmana) oraz działającego prężnie od ponad 10 lat Willa Longa, znanego przede wszystkim z projektu Celer.

Will Long przedstawił pracę nad albumem w kilku słowach: „W 2012, po wymianie kilku winyli, wysłałem Dirkowi jeden długi utwór składający się z rozciągniętych kolaży na taśmę. Chciałem zobaczyć czy on może coś z nimi zrobić […] nie umiałem wyciągnąć więcej z tych nagrań, co wprowadzało mnie w zakłopotanie. […] Nieco później, po trasie (z Mono) Dirk wysłał mi kilka nagrań, które zrobił słuchając mojego kawałka […] Może rok później, wróciłem nagle do naszych utworów już z pewnym dystansem i wpadł mi do głowy pomysł. Pracując nad oryginalnym kawałkiem wysłanym Dirkowi na samym początku jako plik źródłowy, zacząłem nim manipulować w identyczny sposób jak Dirk w swoim wyjściowym pliku. Barwy i częstotliwości pozostały takie same, ale efekty i rozwijanie się nagrania zostały uruchomione przez fale z utworu Dirka.[…]

Trudno jest usłyszeć obydwie strony, ale tak naprawdę wszystko jest zbudowane na tylnej zasłonie. I nawet jeśli jej nie słyszysz, ona tam jest. Gdzie zaczyna się jedna rzecz, a druga kończy? Może uda Ci się usłyszeć.”

k-monopiumK./ Monopium – „Nightclubbing / Die Wölfe kommen züruck” (24.10.2016 | Zoharum)

Wydawnictwa typu „split”, zawierające nagrania dwóch lub trzech wykonawców, pojawiają się w katalogu Zoharum od początku działalności. Drugim albumem wydanym w ramach Zoharum był właśnie split Different State i Sigill. W trakcie naszej dotychczasowej, dziewięcioletniej działalności ukazały się ponadto wspólne wydawnictwa Bisclaveret i Feine Trinkers Bei Pinkels Daheim, Re-DrUm i b°tong, 1000schøen i Ab Intra oraz kompilacja „Circuit Intégré Volume 1” zawierająca nagrania Dat Rayon, FOQL/RNA2 i Gaap Kvlt. Kolejne wydawnictwo jest w zatem kontynuacją tej nieoficjalnej serii.

Projekty Monopium i K. działają już od dłuższego czasu i mają na koncie po kilka własnych wydawnictw. Monopium balansuje na granicy kabaretu dada i muzyki improwizowanej, natomiast K. to zaszumione struktury, spod których wynurzają się rozmaite sample, głosy i strzępy melodii. Podobieństw między obydwoma projektami jest tyle samo, co różnic. Razem jednak stworzyli bardzo spójny album z wyraźnie zaznaczoną inspiracją, mianowicie dokonaniami niemieckiego krautrocka. Każdy z projektów zaprezentował po 23 minuty własnej muzyki, w której z jednej strony słychać elementy wczesnych sonicznych eksperymentów z lat 70-tych czy nawet rytmicznych struktur motorik, a z drugiej własne oblicze każdego z polskich projektów.

ab-intraAb Intra – „Henosis I-V” (24.10.2016 | Zoharum)

Nieco ponad dwa lata po dwupłytowym „splicie” z 1000Schoen (ZOHAR 070-2), Ab Intra powraca z nowym krążkiem. Po dwóch poprzednich wydawnictwach (ZOHAR 006-2) and „Supremus” (ZOHAR 026-2) na nowym albumie projekt prezentuje zapis jego poszukiwań na polu muzycznym. „HENOSIS” to odsłona sugestywnej podróży dźwiękowej; podróży jednoczącej (gr. henosis – jedność, zjednoczenie) przeciwieństwa na różnych poziomach symbolicznych. Dźwięki zawarte na albumie są próbą odzwierciedlenia transformującego procesu wyrażonego poprzez barwy, natężenia i częstotliwości. W tym sensie album stanowi zamkniętą koncepcyjną całość silnie oddziałującą na wyobraźnię słuchaczy.

genetic-transmissionGenetic Transmission – „Chrząszcz brzmi w trzcinie” (24.10.2016 | Zoharum)

Drugą z kolei publikacją w cyklu GT Archive Series jest krążek „Chrząszcz brzmi w trzcinie”, pierwotnie opublikowany przez Tochnit Aleph w 2006 roku na krążku CDr. W dość krótkim czasie nakład został wyczerpany i praktycznie do dzisiaj materiał był niedostępny w żadnej innej formie. „Chrząszcz brzmi w trzcinie” to zapis sesji opartej o rejestrację najbardziej pierwotnych źródeł dźwięku, które zostały jedynie ułożone w odpowiednie struktury tak, aby tworzyły zwarty materiał, jednak nie podlegały żadnym modyfikacjom, ani postprodukcyjnej obróbce. Na album składa się 6 kompozycji, około 60 minut industrialnej przestrzeni dźwiękowej, charakterystycznej dla twórczości Genetic Transmission.

genetic-transmission-2Genetic Transmission – „Genetic Transmission” (24.10.2016 | Zoharum)

Trudno dzisiaj wyobrazić sobie historię polskiej sceny industrialnej bez odnotowania w niej działalności Genetic Transmission – projektu, który w pewnych kręgach mógł zyskać miano legendy, czy status kultowego, a który z pewnością odcisnął mocno swoje piętno na aktywności wielu innych artystów w naszym kraju, zainspirował ich do działań na polu muzyki wielkomiejskiej, postprzemysłowej. Historia Genetic Transmission zaczęła się tam, gdzie zamknęły się wcześniejsze inkarnacje Tomasza Twardawy, działającego w pojedynkę lub w zespołach Zilch, Ładne Kwiatki, Godzilla. Chociaż każdy z tych zespołów zostawił po sobie wiele ciekawych sesji, opublikowanych wcześniej na taśmach i CDrach, to my podjęliśmy się publikacji ważniejszych albumów projektu Genetic Transmission, jako tego najbardziej aktywnego okresu w działalności Tomasza Twardawy, a tym samym najbogatszej części jego dyskografii.

Jako pierwszy ukazuje się debiutancki materiał „Genetic Transmission” wydany wcześniej jedynie na obuszej kasecie w 1997 roku. Teraz wzbogacony i zmasterowany przez Tomka Twardawę. Od pierwszej publikacji mija dokładnie 20 lat jednak ów zapis muzycznych poszukiwań brzmi nadal świeżo i intrygująco. Odnajdziemy tutaj kompozycje utrzymane w charakterystycznym dla GT stylu; szorstkie, metaliczne brzmienie, mechaniczne struktury, brutuistyczne kolaże tworzone wyłącznie za pomocą analogowych źródeł dźwięku i rejestrowane dokładnie w taki sam sposób – bez użycia komputerów. W tych zwartych strukturach, artysta zawarł cały swój manifest, deklarację własnych poszukiwań, które rozwijał konsekwentnie na kolejnych sesjach. „Genetic Transmission 1” to punkt wyjścia, od którego należałoby rozpocząć swoją przygodę z tym projektem.

 

 

 

 

*Wszystkie opisy płyt pochodzą ze strony Zoharum: www.zoharum.com

Strona Facebook Zoharum: www.facebook.com/zoharum


Warning: Illegal string offset 'fotozrodlocheck' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 145

Warning: Illegal string offset 'zrodlo' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 162

Tak. Korzystamy z ciasteczek w celach statystycznych. Na 90% nie przeczytasz treści tego komunikatu, ale jeżeli już to robisz to wiedz, że możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce. Więcej informacji o ciasteczkach