Luuubisz to

LITTLE FESTIVAL festiwal muzyki kreatywnej Gdańsk 2015

fundacja undescribable prezentuje:
Little Festival

Dofinansowany ze środków:
Miasta Gdańska oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

LITTLE FESTIVAL
festiwal muzyki kreatywnej
Gdańsk 2015
11-12-13 grudnia 2015
www.facebook.com/LittleFestival
wydarzenie: https://www.facebook.com/events/185786648430838/

11 grudnia 2015 (piątek) – godz. 20:00 – Stary Maneż/Garnizon Kultury
Gdańsk Wrzeszcz, ul. Słowackiego 23
– SAM SVEERG
– faUSt (koncert główny legendy krautrocka)

12 grudnia 2015 (sobota) – godz. 20:00 – B90
Stocznia Gdańska, ul. Doki 1
– SHE SPREAD SORROW
– ŚCIANKA
– faUSt COLLECTIF (faUSt + goście)

13 grudnia 2015 (niedziela) – godz. 20:00 – Gdański Teatr Szekspirowski
Gdańsk, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1
– AUTOMAT
– QLUSTER + LUMA.LAUNISCH VISUALS

CEGIEŁKA na Little Festival:
50 PLN (na każdy dzień festiwalu)

faUSt /Niemcy/
Dwa różne koncerty!

ZAPPI W. DIERMAIER (perkusja)
JEAN-HERVÉ PERON (bas, wokal)
GERALDINE SWAYNE (klawisze, wokal)
AMAURY CAMBUZAT (gitara)

Jeden z najważniejszych, najbardziej proroczych, mitycznych i oryginalnych niemieckich zespołów w historii muzyki niezależnej. Niektórzy uważają, iż FAUST to najlepsza rzecz, jaka kiedykolwiek zdarzyła się w muzyce rockowej. Grupa z Hamburga swoje znaczące piętno na muzyce niekomercyjnej i awangardowej zaczęła odciskać od początku lat siedemdziesiątych. Dziś to już wielce zasłużona super legenda tzw. krautrocka (niemieckiego progresywno-artystycznego nurtu muzycznego, będącego opozycją do brytyjskiego i amerykańskiego rocka, także psychodelicznego). FAUST swoją pierwszą płytę wydał w 1971 roku. Ich muzyka była inspiracją m.in. dla KRAFTWERK, wtedy jednej z wielu młodych, rockowo-eksperymentalnych grup w Niemczech. FAUST natchnął idoli muzyki industrialnej z EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN, SPK czy THROBBING GRISTLE na czele oraz dadaistycznych eksperymentatorów z NURSE WITH WOUND; był inspiracją dla neofolkowego zrywu CURRENT 93, a nawet wzorem dla widowiskowego RAMMSTEINA (niegdyś FAUST na swoich koncertach używał miotaczy ognia).
Nie sposób wymienić wszystkich spadkobierców muzyki grupy FAUST, która odkrywała bardziej brutalną, ale i intelektualną stronę muzyki. W niepowtarzalny sposób zderzyła ze sobą piosenkę, improwizację, rock, awangardę, elektronikę i dźwięki otaczającego nas życia. Słuchając tych nagrań wręcz doświadczamy ich muzycznej agresji, dynamiki, hipnozy, transu, brudnego brzmienia, choć także i niezwyklej subtelności. Odkrywamy w nich tajemnicze dźwięki nieinstrumentalne, hałaśliwe odgłosy, przenikliwą bezpośredniość i mocną rytmikę.
Oto właśnie siła formacji FAUSTA Ich koncerty są spektakularne, żywiołowe, energetyczne, niezapomniane…

FAUST & TONY CONRAD byli główną gwiazdą na tegorocznym ATONAL BERLIN (jeden z najciekawszych festiwali na świecie).

Czujemy się zaszczyceni wizytą grupy FAUST na Little Festival i to aż w potrójnej odsłonie – warsztatów muzycznych oraz dwóch różnych koncertów – faUSt i faUSt COLLECTIF CONCERT w kilku, może nawet kilkunastoosobowym składzie.


QLUSTER (Niemcy/Austria)
+ LUMA.LAUNISCH VISUALS /Austria/
Po raz pierwszy w Polsce!

HANS-JOACHIM ROEDELIUS (fortepian, analogowe syntezatory, elektronika)
ONNEN BOCK (analogowe syntezatory, elektronika)
ARMIN METZ (fortepian, analogowe syntezatory, elektronika)
FLORIAN TANZER / LUMA.LAUNISCH (wizualizacje na żywo)

Najpierw był KLUSTER (1969-1971), potem CLUSTER (od 1971), a teraz QLUSTER (od 2010) – tak wygląda niezwykła przemiana, owocująca obecnie trzecią inkarnacją, jednej z pierwszych i najważniejszych niemieckich grup elektronicznych, poszukujących zupełnie nowych brzmień i kierunków w muzyce. W tamtych latach był to kamień milowy elektronicznych eksperymentów. Od samego początku tworzył ten projekt HANS-JOACHIM ROEDELIUS; przez wiele lat towarzyszył mu DIETER MOEBIUS, a na początku także słynny CONRAD SCHNITZLER (obaj panowie, niestety, już nie żyją). Z CLUSTEREM współpracował CONNY PLANK oraz BRIAN ENO. Grupa zyskała sławę na całym świecie i obecnie jest uważana za pionierów niemieckiej muzyki elektronicznej. Zespół został też zaszufladkowany do kanonu krautrocka – poruszał się bowiem w bardzo szerokim paśmie zainteresowań muzycznych, od syntezatorowych brzmień w poetyce industrialnej surowości czy ambientalnej delikatności, aż po rock progresywny, krautrock, czy New Age (z BRIANEM ENO); czerpał też wiele inspiracji z wczesnych twórców muzyki minimalistycznej. CLUSTER wywarł spory wpływ na muzykę elektroniczną i ambientową, zwłaszcza na COIL, OVAL, THE ORB, MOUSE ON MARS czy ROBERTA RICHA.

Od kilku lat nurt muzyki minimalistyczno-klasycznej, określanej mianem „neoklasycznej”, przeżywa swój rozkwit i wciąż zdobywa coraz większą rzeszę wielbicieli. Tacy muzycy jak NILS FRAHM, ÓLAFUR ARNALDS, CHILLY GONZALES czy MAX RICHTER są na szczycie popularności. Jako prekursor tego stylu postrzegany jest ERIK SATIE, który już ponad sto lat temu tworzył bardzo subtelne, głębokie, przejmująco piękne kompozycje minimalistyczne na fortepian.
Bez wątpienia jednym z pionierów muzyki neoklasycznej jest także HANS-JOACHIM ROEDELIUS. W jego twórczości pojawiają się wyraźne elementy muzyki klasycznej z dominującą rolą minimalistycznych melodii klasycznego fortepianu, przenikających się z najróżniejszymi brzmieniami elektronicznych syntezatorów, modulatorów czy generatorów dźwięku. Ta muzyka uwodzi pięknem ambientu, analogową i cyfrową pulsacją oraz hipnotyczno-kosmicznymi mikrodźwiękami.

Gdy w 1986 roku ROEDELIUS wydał solowy album „Like The Whispering Of The Wind”, na którym fortepian, zarówno jako instrument solowy jak i składnik muzyki elektronicznej, odgrywa dominującą rolę, termin „muzyka neoklasyczna” jeszcze nie istniał – miał się dopiero pojawić wiele lat później.

QLUSTER bardzo rzadko występuje na żywo, więc będzie to wydarzenie bardzo wyjątkowe i zaszczytne!

AUTOMAT /Niemcy/
Po raz pierwszy w Polsce!

JOCHEN ARBEIT (Einstürzende Neuabuten, Die Haut)
ACHIM FÄRBER (Project Pitchfork, Prag, Phillip Boa)
GEORG ZEITBLOM (Sovetskoe Foto)

AUTOMAT to projekt gitarzysty EINSTÜRZENDE NEUABUTEN i DIE HAUT (z którym grał i koncertował sam NICK CAVE). Myślą przewodnią tego zespołu jest przekonanie, iż matką wszystkich analogowych, minimalistycznych gatunków pop jest dub. Rytm i dźwięk są ważniejsze od melodii, zaś minimalizm i powtarzanie dźwięków objawia się w formie zmiany, choćby dlatego, że koncentruje i skłania do małych, ale ważnych szczegółów. Zgodnie z tym założeniem berlińskie trio AUTOMAT nagrało wyjątkowy album „Plusminus”. Oczywiście, nie mamy do czynienia z klasycznym dubem. Grzmiące linie basu, delirium rytmu i hipnotyczne dźwięki sprawiają, że pojęcie kategorii oraz gatunków wydaje się zbędne. Muzyka projektu AUTOMAT przypomina tajemniczy monolit z „Odysei Kosmicznej 2001” STANLEYA KUBRICKA. Nie ma tu nic, czego można się trzymać, a jednak jest tak wiele, że słuchacz jest transportowany w głąb pewnego rodzaju transu i tajemniczej przestrzeni. To istne arcydzieło z udziałem takich gości jak BLIXA BARGELD (Einstürzende Neuabuten, Nick Cave & The Bad Seeds), GENESIS BREYER P-ORRIDGE (Psychic TV, Throbbing Gristle, Current 93) i LYDIA LUNCH. Z zespołem współpracuje także MAX LODERBAUER (niesamowity spec m.in. od przedziwnych, głębokich i mistycznych dźwięków elektronicznych).

„…Automat to idealna nazwa dla naszego zespołu, ponieważ to ma wiele wspólnego z naszą muzyką. Gramy jak maszyny, jesteśmy robotami – WE ARE THE ROBOTS…”.



ŚCIANKA /Polska/
Premiera nowej płyty!

MACIEJ CIEŚLAK (gitara, wokal, klawisze, instrumenty perkusyjne)
MICHAŁ BIELA (bas, głos)
ARKADY KOWALCZYK (perkusja)

My name is LEM, STANISŁAW LEM…
Nowa płyta legendy polskiej alternatywy to dwie dwudziestominutowe wycieczki w kosmos. Na żywo tylko w grudniu 2015…

Wyglądało to tak: w styczniu 2013 słuchowiskowy potentat Audioteka zamówił u zespołu ŚCIANKA muzykę do słuchowiska na podstawie powieści STANISŁAWA LEMA “Niezwyciężony”. Słuchowisko miało premierę w maju i wkrótce okazało się bestsellerem. W 2015 r. członkowie ŚCIANKI przesłuchali nagrany materiał i wybrali dwie dwudziestominutowe całości. Jedna to ekstatyczna podróż przez rozgwieżdżony kosmos, druga to wyprawa zwiadowcza łazikiem w głąb pustynnej planety.

Premiera płyty planowana jest na 1 grudnia 2015.
Płyta będzie dostępna wyłącznie w internetowym sklepie myshitinyourcoffee.com oraz na koncertach, podczas których ŚCIANKA na żywo zaprezentuje materiał „Niezwyciężony”. Premierowe koncerty odbędą się w Gdańsku (Little Festival), Warszawie, Krakowie, Lublinie i Łodzi.

ŚCIANKA – kultowy polski zespół muzyki alternatywnej i legenda trójmiejskiej sceny. Projekt powstał w 1994 w Sopocie i to oni w tamtym czasie przecierali wiele ścieżek współczesnej polskiej alternatywy, szeroko otwierali okno na światowe brzmienia i udowadniali, że u nas też mogą powstawać rzeczy wielkie. Ich styl jest trudny do zdefiniowania – łączy surową pre-punkową energię, rockowy odjazd, free jazzowe szaleństwo, rozmarzone ballady czy mini słuchowiska. Każda ich płyta jest inna, wyczekiwana z ogromną ciekawością i zawsze zaskakująca. Każda nagrana na analogowych taśmach. Każda otrzymała najwyższe noty w polskiej prasie muzycznej. Tym razem też nie będzie inaczej. A wszystko zaczęło się od ich pierwszego albumu „Statek kosmiczny” z 1998 roku, który okazał się jednym z najlepszych debiutów w historii polskiego rocka. Płyta emanowała świeżością, bogactwem pomysłów oraz niezwykłą energią, przeplatając zwarte struktury piosenkowe hałaśliwą improwizacją czy krótkimi utworami instrumentalnymi, i szybko stała się jednym z polskich arcydzieł muzyki rockowej w ogóle.

Choć początki ŚCIANKI były inspirowane dokonaniami VELVET UNDERGROUND i SONIC YOUTH, obecnie zespół lubi się poruszać w rozmaitej stylistyce, choćby w muzyce ambientowej i kontemplacyjnej.

„Śliczne, delikatne melodie… Słuchowiska… Siekiera, piórko, trochę rdzy… Powietrze…”




SAM- SVEERG /Polska/
Premiera!

Zapowiadana emanacja SAM-SVEERG będzie wynikiem spotkania wielu niezwykłych postaci z różnych światów, między innymi STOCKHAUSENA i TYMONA TYMAŃSKIEGO, pod kierownictwem Mieervug Sveerga, przygotowanego specjalnie na potrzeby niezwyczajnego wydarzenia, jakim jest Little Festiwal. Absolutna, wręcz światowa premiera!

SAM Sveerg to dźwięki na poły zmaterializowanej pustki – ulotne. SAM Sveerg stoi obok całości, poza którą może nie być nic. SAM Sveerg to przekładnia między innymi na poziomie kodowanych wyrazów i dźwięku, występująca pod logo Mieervug Sveerga i przez niego powołana, wywodząca się z jakiejś innej, nieznanej planety, i dlatego najlepiej o niej aktywnie milczeć. Nie oczekiwać niczego. Wystarczy zamknąć oczy, by zobaczyć. To tyle… i aż tyle.

Szansa ujrzenia SAM-SVEERG na żywo to nie lada okazja, gdyż występują raz na parę lat, w zależności od układu astrologicznego, lepkości dynamicznej czasu i kaprysu Mieervug Sveerga.

SHE SPREAD SORROW /Włochy/
Cold Spring Record

Rytualne, niespokojne, mroczne, industrialne, głębokie, mocne i kształtne dźwięki o niskich częstotliwościach. Zanurzone drony, bezlitosna intensywność muzyki, napięcie, feministyczne szepty Alice Kundalini… Osobista podróż artystki do krainy wiary, pragnienia, winy, kary, cierpienia, dyscypliny… LOW INDUSTRIAL POWER ELECTRONICS z Włoch…


https://shespreadsorrow.wordpress.com/

BLAJWINY /Polska/
Wystawa

Na festiwalu pojawią się również blajwiny. Blajwiny to niezwykłe rzeźby, wykonane z najróżniejszych cząstek materii uratowanych od anihilacji – przede wszystkim ze stali i części znalezionych na złomie (choć warto podkreślić, że autorzy słowa „złom” unikają jak ognia).

Blajwiny przypominają fantazyjne, baśniowe postaci, wytwory dziecięcej wyobraźni lub też bohaterów powieści fantastycznych – jakby postindustrialne roboty/nie-roboty z innych światów. Autorami i pomysłodawcami blajwinów są uznany gdański malarz Krzysztof Iwin oraz „fizuk ahator” Mieervug Sveerg. Obaj podkreślają, że blajwin wymyka się wszystkim schematom i definicjom; z przedmiotów teoretycznie niepotrzebnych, martwych, przeznaczonych do utylizacji, tworzą postacie, które w jakiś sposób chcą ożywić, choćby w wyobraźni lub niezniszczalnej idei. Próbują też powrócić do prostoty, harmonii, dziecięcej wrażliwości oraz zdrowego poczucia humoru. W procesie tworzenia blajwina zdecydowanie najważniejsza jest wyobraźnia. Jest ona ważniejsza nawet od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona, a wyobraźnia nie zna granic.

Wystawa będzie wyeksponowana we wszystkich miejscach koncertowych festiwalu. Blajwiny znakomicie wkomponują się w przestrzenie koncertów, muzykę, muzyków i widzów. Będą nam towarzyszyć niczym dobre, magiczne duszki, zamknięte w twardej, cielesnej posturze „robotów”, stworzonych z elementów, które człowiek niegdyś zbudował, a potem wyrzucił.

Zdjęcia Blajwinów można zobaczyć na stronie: www.blajwin.pl

LITTLE FESTIVAL
festiwal muzyki kreatywnej
Gdańsk 2015

Idea festiwalu…

Ideą Little Festival jest prezentacja tego, co najbardziej wartościowe w muzyce nietypowej, niepopularnej, niezależnej. Trudno o jednoznaczne nazwanie tego wszystkiego jednym słowem lub nazwą. Dlatego ostatecznie wybór padł na określenie festiwal muzyki kreatywnej – czyli muzyki innej, niezwyczajnej, bardziej twórczej, pomysłowej, ambitnej, oryginalnej, a przede wszystkim wyjątkowej, szczerej i emocjonalnej. Takiej, która coś wyraża i przekazuje, a tym samym inspiruje, zmienia świadomość oraz muzyczny świat. Dodatkowo, muzyka ta ma być odpowiednio wkomponowana w najciekawsze miejsca koncertowe Gdańska…

Little Festival ma się wyróżniać na tle innych festiwali nieco odmienną wizją. Ma uciekać od mainstreamu, masowego przekazu, technicznych rewelacji czy idealizowania mnogości artystów oraz scen. Dlatego to mały, przekorny i jedyny w swoim rodzaju festiwal. To intrygujące, parodniowe wydarzenie z udziałem kilku wykonawców, wzajemnie dopasowanych pod kątem swojego dorobku artystycznego oraz zharmonizowanych z pozostałymi artystami i charakterem festiwalu, jak również specyfiką unikalnych przestrzeni koncertów.
Gdańsk wydaje się idealnym miejscem dla tego wydarzenia.

Tegoroczna edycja Little Festival ma wyraźny charakter polsko-niemiecki, w związku z czym zaprosiliśmy kilku wyjątkowych wykonawców – głównie z Niemiec, ale także z Polski. Sądzimy, że scena niemiecka jest tak ciekawa, że warto ją tutaj pokazywać, zaś polskie akcenty na festiwalu nadają temu wydarzeniu wymiar szerokiej wymiany kulturalnej między oboma krajami. Szczególnie pomocna w realizacji tego przedsięwzięcia była FUNDACJA WSPÓŁPRACY POLSKO-NIEMIECKIEJ oraz stowarzyszenie AVANTGARDE SCHIPHORST E.V. Dziękujemy za pomoc, wsparcie i dofinansowanie festiwalu.

ORGANIZATOR:
– undescribable
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW:
– Miasta Gdańska
– Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

PARTNERZY:
– Garnizon Kultury/Stary Maneż
– B90
– Avantgarde Schiphorst e.V.

PATRONAT MEDIALNY:
– trojmiasto.pl, gdansk.pl, ArtRock.pl, popupmusic.pl, Noweidzieodmorza.com, screenagers.pl,
T-Mobile Music, M/I, musicis.pl, Porcys.com, PituPitu.pl, Noise Magazine, Hard Art, Gigs.pl, Kilof, eskaem.pl, Konkubinat Kultury, Perspektywa Kultury, Radio Gdańsk, Rock Serwis FM


Warning: Illegal string offset 'fotozrodlocheck' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 145

Warning: Illegal string offset 'zrodlo' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 162

Tak. Korzystamy z ciasteczek w celach statystycznych. Na 90% nie przeczytasz treści tego komunikatu, ale jeżeli już to robisz to wiedz, że możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce. Więcej informacji o ciasteczkach