Luuubisz to

Brzmienia przeszłości kreują przyszłość – TM404

Jak bardzo jedna firma, taka jak Roland mogła kształtować 30 lat temu przyszłość muzyki elektronicznej, a nawet muzyki popularnej? Odpowiedź brzmi: bardzo.

Kiedy w 1982 roku japoński Roland wypuścił na rynek syntezator basowy TR303 z wbudowanym sekwenserem świat nie wiedział, że oto zmienia się przyszłość muzyki popularnej. I nie tylko popularnej. To jedno, dzisiaj kultowe urządzenie, zdecydowało o powstaniu muzyki house i acid house, wpływając na wiele innych gatunków muzyki. Co było tak niesamowitego w TR303? Brzmienie.

TB303 Front View - From Wikipedia

TB303 Front View – From Wikipedia

Brzmienie, nazwane “acid” wymyka się prostym opisom, mimo, że jego synteza nie była w 1982 wzorem zaawansowanej technologii, szybko stała się brzmieniowym punktem odniesienia dla wielu twórców i producentów. TR to skrót od “Transistor Bass”, Roland stworzył bowiem basowego akompaniatora, który miał działać przy współpracy z maszyną pekusyjną TB606 jako akomapniament dla gitarzystów… Trudno w to uwierzyć ale TR303 został powielony zaledwie w liczbie 10 000 egzemplarzy. Za tak rzadki zasób dzisiaj trzeba zapłacić górę kasy, co dotyczy także innych maszynek Rolanda z lat 80tych, w tym TR-808 i TR-909.  Jest wiele istotnych dla muzyki rozrywkowej utworów, a nawet całych płyt, które powstały w oparciu o brzmienia “acidowe”. Słyszymy je między innymi w utworze Massive Attack  “Inertia Creeps” z płyty Blue Lines.

Massive Attack – Inertia Creeps

Brytyjski Dj i producer Fat Boy Slim “wydał” wideo tutorial pod tytułem “Everybody needs a 303“ dzisiaj określany jako kultowy:

Fat Boy Slim – Everybody needs TB303

Jest jasne więc, że grono posiadaczy tych maszyn to klub ekskluzywny i nie często można te świetne maszyny zobaczyć i usłyszeć live. A zapewniam Was, że możliwości brzmieniowe maszyn z serii TR i TB wciąż zaskakują. Analogowe, rzadkie syntezatory stanowią rarytas i przyciagają kolekcjonerów, najbardziej jednak szanuję tych, którzy nadal z nich korzystają by tworzyć.

Jednym z nich jest szwedzki producent Andreas Tilliander.

Tilliander w 2001 roku wypłynął na szerokie wody dzięki wydaniu albumu Ljud w legendarnej wytwórni Mille Plateaux*.  Płyty wydane w tym wydawnictwie pozwoliły mu na poszerzenie grona swoich fanów co otworzyło mu drzwi do kolejnych znanych wydawnictw. Szwedzki producent znany jest z mnogości swoich aliasów bo nagrywał i wydawał swoją muzykę pod takimi nazwami jak: Acid Lindgren, Komp, Lowfour, Mokira, Mokirac, Rechord, Repeatle, Sheet Fig, Svaag czy znaczący TM404. Andreas nigdy nie ograniczał się do jednego gatunku muzyki dlatego jego płyty możemy znaleźć w katalogach takich wytwórni jak chociażby wspomniane Mille Plateaux, Raster Noton, Echocord, Kontra Music, Skudge White, Electronic Exploration czy Semantica Records.Kolejnym momentem przełomowym w jego karierze był album „Time Axis Manipulation”, który wydał pod aliasem Mokira.

Mokira – Axis Audio (Echospace Model 1)

Płyta była zwrotem w kierunku eksperymentu z dubowymi brzmieniami czego niejednokrotnie można doświadczyć na płytach gdzie artysta podpisuje się jako TM404. Całośc oparta jest o acidowe brzmienia stworzone na kultowych maszynach Rolanda TB303. Andreas Tiliander w swoim wcieleniu TM404 całkowicie skupia się na brzmieniach maszyn Rolanda, niech Was jednak nie zwiedzie pozorne zawężenie możliwości brzmieniowych. TM404 to uczta dla ucha i niezwykły widok. cały setup Tiliandera to, jako żywo maszyny Rolanda, które wozi z sobą by tworzyć niesamowity, zjawiskowy live act. Nota bene – utwory TM404 to nazwy użytych maszyn…

TM404 – 202/303/303/303/808

Dubowe i acidowe brzmienia, które zdominowały pierwszą płytę wydaną pod szyldem TM404, zaraz po premierze rozeszły się szerokim echem w świecie muzyki elektronicznej, torując drogę dla kolejnych wydań. Zjawiskowe, eksperymentalno-dubowe show, przesycone analogowymi brzmieniami Rolandów powodują, iż artysta nieustannie koncertuje na całym świecie. Warto posłuchać tego przykładu gdzie para-dubowe brzmienie wygenerowane zostało wyłącznie z użyciem czterech urządzeń TR303. Ostateczne brzmienia przywodzą również pamięć projektu „POLE” Stefana Betke. Wybaczcie dygresję. Tam jednak za efekt końcowy odpowiadał popsuty, jak twierdził sam Betke, procesor firmy Waldorf…

TM404 – 303/303/303/303

Możliwość zobaczenie TM404 na żywo w Warszawie byłaby niezwykła gratką dla fanów elektroniki i tak się składa, że TM404 zapowiada swój plan wystąpienia  w czasie Polyphonia Festival 2014. Będzie to pierwszy występ tego artysty w Polsce!

Discogs, Dotychczasowe wydania:

http://www.discogs.com/artist/3039332-TM404

 

*Mille Plateaux.

Czy komuś z Was coś mówi ta nazwa?  Mille Plateaux powstało w 1993 założone we Frankfurcie przez Achima Szepanskiego, a wsławiło się wieloma wpływowymi wydawnictywami oscylując na pograniczu gatunków elektronicznych, głównie dzięki promocji brzmień eksperymentalnych, mieszczących się jednak we wspłnych ramach techno i minimal techno. Mille Plateaux to nie wytwórnia jedna z wielu lecz wytwórnia, która podobnie jak maszyny Rolanda kształtowała ludzi i gatunki. To w Mille Plateaux w roku 2000 narodził się nowy gatunek elektroniki Clicks’n’cuts wraz z serią składanek o tym samym tytule. Gatunek, który pośrednio może być wiązany z rosnącym znaczeniem komputerów w procesie tworzenia muzyki. W raz z nadejściem kryzysu roku 2004 MP przeszło szereg perturbacji by zaledwie 4 lat temu, w roku 2010 zostać wskrzeszonym z martwych przez nowego właściciela Marcusa Gablera.  Obecnie działa nadal wydając ciekawe nowe produkcje, z pewnością jednak już nie tak odkrywcze jak w najlepszych latach swojej świetności.

 


Warning: Illegal string offset 'fotozrodlocheck' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 145

Warning: Illegal string offset 'zrodlo' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 162
  • Grzegorz Bojanek

    Numery TMa są po prostu genialne – niby prostota, stary sprzęt, a jednak zupełnie coś nowego. Genialna rzecz!

Tak. Korzystamy z ciasteczek w celach statystycznych. Na 90% nie przeczytasz treści tego komunikatu, ale jeżeli już to robisz to wiedz, że możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce. Więcej informacji o ciasteczkach