Luuubisz to

Open Source Art Festival 2014 12-14 września 2014 | Sopot | Gdańsk

Australijski artysta dźwiękowy, Robert Curvengen, wydał w tym roku swój pierwszy ważny solowy materiał na winylu – ze szczególnym uwzględnieniem analogowych instrumentów, nagrań terenowych, organów i elektroniki. Utwory zostały napisane, zremiksowane i rozbudowane w latach 2008-2014 w różnych miejscach, począwszy od rozmaitych kościołów w Kornwalii, a kończąc na rodzinnej Australii.

Artysta swój koncert rozpoczął od przetwarzania brzmień organów piszczałkowych, które nagrał w dwóch miastach: Trewartha i Cornwall. Przy tym wykorzystał też nagrania terenowe zarejestrowane przy użyciu mikrofonów kontaktowych. Dźwięki Roberta Curgenvena są przestronne, dojrzałe i dodające sił, dzięki czemu więcej rzeczy też dostrzegamy i rozumiemy.

Kolejnym występem, który utkwił mi w pamięci podczas OSA festival w Sopocie był set amerykańskiego muzyka Erica Holma (jego kompozycja jest w moim podcaście dla magazynu seeksicksound, przy okazji wklejam – http://www.seeksicksound.com/sss-podcast-127-piotr-cisak/). Jego nowa płyta składa się z nagrań wyprodukowanych na arktycznej wyspie Andoya, w placówce leżącej 300 km na północ od koła podbiegunowego. Całość powstała na bazie jednego nagrania z mikrofonu kontaktowego umieszczonego na zdalnym słupie telegraficznym, łączącego szereg wojskowych stanowisk odsłuchowych. Holm przeniósł słuchaczy w okolice dźwiękowej muzykoterapii, która głęboko wyciszyła i wprowadziła w stan medytacji.

Dwa dni później, już w Gdańsku, w Centrum Św. Jana, biegłem na koncert szwedzkiego kompozytora Marcusa Fjellstroma, który wziął (na warsztat) całą orkiestrę i wykorzystał unikalne motywy projektowe, czyli postawił na dekonstrukcje brzmień instrumentów. To świadczy o szerokich umiejętnościach Fjellstroma jako kompozytora, który zaczął grać na fortepianie już w wieku już 9 lat, a z drugiej strony fascynują go magiczne brzmienia syntezatorów i samplerów, eksperymentuje także z muzyką elektroniczną. Fjellstrom tworzy bardzo ciemne i melancholijne kawałki z uniwersalnym pięknem, a jego twórczość jest silnym przykładem możliwych kierunków w nowoczesnej (klasycznej) muzyce.

Wszystkim zastanawiającym się nad wybraniem festiwalu jako ucieczki od codzienności, szczególnie polecam Open Source Art Festival.


Warning: Illegal string offset 'fotozrodlocheck' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 145

Warning: Illegal string offset 'zrodlo' in /home/users/wef/public_html/poly/wp-content/themes/shift/content.php on line 162

Tak. Korzystamy z ciasteczek w celach statystycznych. Na 90% nie przeczytasz treści tego komunikatu, ale jeżeli już to robisz to wiedz, że możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce. Więcej informacji o ciasteczkach